ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1

Οι αναρτήσεις είναι ομαδοποιημένες κατά μάθημα στο δεξί σας χέρι, όπως κοιτάτε. Επίσης μπορείτε να δείτε παλαιότερες αναρτήσεις στο κάτω μέρος της σελίδας πατώντας "παλαιότερες αναρτήσεις".

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2

Ορισμένες από τις παλαιότερες αναρτήσεις μπορεί να περιέχουν συνδέσμους που δεν λειτουργούν πια. Επίσης ορισμένες παλιές πολυτονικές γραμματοσειρές μπορεί να δυσλειτουργούν. Το μπλογκ έχει συσσωρεύσει ένα μεγάλο αριθμό αναρτήσεων που αδυνατώ να ελέγξω στην πληρότητά τους. Με την πρώτη ευκαιρία θα γίνει μια γενική εκκαθάριση.

8-4-2015: Μια μερική συντήρηση διόρθωσε πολλά προβλήματα (50%).

Επισήμανση 3

Δυστυχώς αρκετά από τα παράθυρα του LinkWithin (you might also like) δεν λειτουργούν πια. Συγχωρήστε με για την ενδεχόμενη ταλαιπωρία!
Σταύρος Γκιργκένης 17-10-2016

Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

Μυκηναϊκός πολιτισμός: O πολιτισμός των Ηρώων

O Μυκηναϊκός πολιτισμός που αναπτύχθηκε από το 1600 - 1200 π.Χ. στην Ελλάδα με κέντρο τις Μυκήνες. 
Σχετικά με την καταγωγή των Μυκηναίων, μερικοί πιστεύουν ότι κατάγονται από τους Κρήτες, αλλά η πιο ισχυρή άποψη είναι ότι κατάγονται από τους Αχαιούς, λαό πολεμικό που ήρθε από το Βορρά. 
Το επίθετο «μυκηναϊκός» προέρχεται από την πρώτη αρχαιολογική θέση στην οποία εντοπίστηκε, τις Μυκήνες, που αποτελούν και ένα από τα σημαντικότερα κέντρα του. 
Κατά την περίοδο ακμής του εξαπλώθηκε και στην Κρήτη, στα νησιά του Αιγαίου και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ -ΕΤ1

Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Περιήγηση στην Ακρόπολη της Περγάμου, πρωτεύουσας του βασιλείου των Ατταλιδών

Περιήγηση στην Ακρόπολη της Περγάμου, πρωτεύουσας του βασιλείου των Ατταλιδών.





Περισσότερα ΕΔΩ







Η πόλη της Τροιας

Εξαιρετική ιστοσελίδα (στα Αγγλικά) από το πανεπιστήμιο του Σινσινάτι για την Τροία. Εξερευνήστε σε βίντεο 3D αναπαραστάσεις της πόλης στις διαδοχικές της φάσεις, από την πρώτη κατοίκηση το 3000 π.Χ. ως τα ρωμαϊκά χρόνια. Ξεκινήστε από ΕΔΩ (Τροία Ι) και ψάξτε.






ΠΕΡΣΕΠΟΛΙΣ-Η ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΠΕΡΣΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

Το κύπελλο του Νέστορα


Στις Μυκήνες ο Ερρίκος Σλήμαν ήταν πεπεισμένος ότι τα έπη του Ομήρου δεν ήταν παραμύθια των Ελλήνων, ούτε φαντασιώσεις ενός ποιητή, αλλά αποτελούσαν την ιστορική καταγραφή μια σημαντικής περιόδου της αρχαίας ελληνικής ιστορίας.

Τρία χρόνια μετά την ανακάλυψη της  αρχαίας Τροίας, στο λόφο του Χισαρλίκ, το 1876 άρχισε ανασκαφές στις Μυκήνες. Γρήγορα έφθασε  στα ταφικά συμπλέγματα των Μυκηνών. Στον ταφικό περίβολο Α’  ανακάλυψε πολλούς λακκοειδείς τάφους στους οποίους βρέθηκαν πλούσια κτερίσματα, συμπεριλαμβανομένων πολλών χρυσών αντικειμένων.

                                                                                               (λακκοειδείς τάφοι)

Ανάμεσα σε αυτά ήταν ένα ολόχρυσο κύπελλο το οποίο πήρε την ονομασία «Κύπελλο του Νέστορα» όπως περιγράφεται στην Ιλιάδα, ως το κύπελλο του βασιλιά της Πύλου.
Ο Σλήμαν πίστευε ότι οι λακκοειδείς τάφοι ανάγονταν χρονικά  στην εποχή του Τρωικού Πολέμου και προσδιόρισε μάλιστα τον τέταρτο τάφο ως Τάφο του Αγαμέμνονα.

Ωστόσο ο χρονικός προσδιορισμός των λακκοειδών τάφων που ανακάλυψε ο Σλήμαν δεν έγινε δεκτός από τους αρχαιολόγους της εποχής του. Οι λακκοειδείς τάφοι χρονολογούνται γύρω στο 1600- 1500 π.Χ. πολύ νωρίτερα από τον τρωικό πόλεμο. Το κύπελλο εξάλλου, που βρέθηκε στις Μυκήνες διαφέρει από αυτό το οποίο περιγράφει ο Όμηρος στην Ιλιάδα του αλλά  είναι και πολύ μικρότερο σύμφωνα με τις περιγραφές του. Η χρυσή κούπα των Μυκηνών διαθέτει δύο λαβές, ενώ η κούπα του Ομήρου έχει τέσσερις. Ο Όμηρος αναφέρει πως σε κάθε λαβή έχει σκαλισμένα δύο περιστέρια ενώ αυτό των Μυκηνών έχει ένα πουλί σε κάθε λαβή και, επιπρόσθετα,  αντί για τα ομηρικά περιστέρια το κύπελλο των Μυκηνών έχει ανάγλυφα γεράκια. Το κύπελλο αυτό βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.


Στις Πιθηκούσσες της Ιταλίας

Το λεγόμενο ‘Κύπελλο του Νέστορα’ των  αρχαίων Πιθηκουσσών είναι μια πήλινη κούπα (κοτύλη) που βρέθηκε το 1954 σε ανασκαφές σε αρχαίους ελληνικούς τάφους στο νησί Πιθηκούσσαι της αρχαιότητας που είναι το σημερινό  νησί Ίσκια  στον κόλπο της Νάπολης (Ιταλία).

Οι Πιθηκούσσες ήταν από τις πρώτες ελληνικές αποικίες  στη Δύση. Το κύπελλο χρονολογείται στους γεωμετρικούς χρόνους  περίπου 750-700 π.Χ. και πιστεύεται ότι φτιάχτηκε σε εργαστήριο της Ρόδου. Σήμερα φυλάσσεται στο μουσείο Villa Arbusto στο χωριό Lacco Ameno,  στο νησί της Ίσκιας, στην Ιταλία. Το κύπελλο φέρει μια επιγραφή τριών γραμμών που έχει χαραχθεί στα πλευρά του σε μεταγενέστερο χρόνο και αργότερα χρησιμοποιήθηκε ως δώρο ταφής σε ένα νεαρό αγόρι.


Η επιγραφή είναι ένα από τα παλαιότερα γνωστά δείγματα γραφής του ελληνικού αλφαβήτου, και καθορίζεται ως ισάξιο με αυτό  της  οινοχόης του Δίπυλου της Αττικής. Και οι δύο αυτές οι επιγραφές στα αρχαία αυτά σκεύη χρονολογούνται  γύρω στο 740-720 π.Χ. και φέρονται ως συνδεδεμένες με την ευβοϊκή γραφή.

Η επιγραφή

Η επιγραφή δεν είναι  ακέραια αφού έχουν χαθεί ορισμένα θραύσματα από το κύπελλο, ωστόσο γίνεται κατανοητή. Είναι  γραμμένη από δεξιά προς τα αριστερά σε τρεις ξεχωριστές γραμμές.

Το κείμενο έχει ως εξής:



ΝΕΣΤΟΡΟΣ : ΕΙΜΙ : ΕΥΠΟΤΟΝ : ΠΟΤΕΡΙΟΝ
    
ΗΟΣ ΔΑ ΤΟΔΕ ΠΙΕΣΙ : ΠΟΤΕΡΙΟ : ΑΥΤΙΚΑ ΚΕΝΟΝ
 ΗΙΜΕΡΟΣ ΗΑΙΡΕΣΕΙ : ΚΑΛΛΙΣΤΕΦΑΝΟ : ΑΦΡΟΔΙΤΕΣ

Το οποίο μεταγραφόμενο με την κλασική ορθογραφία  και με τα γράμματα που λείπουν σε παρένθεση,  έχει ως εξής:
Νέστορος [εἰμὶ] εὔποτ[ον] ποτήριο[ν]·
ὃς δ’ ἂν τοῦδε π[ίησι] ποτηρί[ου] αὐτίκα κῆνον
ἵμερ[ος αἱρ]ήσει καλλιστ[εφάν]ου Ἀφροδίτης.

--
«Είμαι το καλόπιοτο ποτήρι του Νέστωρα
Όποιος, λοιπόν, πιει από το ποτήρι αυτό αμέσως θα τον κυριεύσει
Ο πόθος της ομορφοστεφανωμένης Αφροδίτης»



Οι μελετητές της γραφής, πέρα από τον  σχηματικό χαρακτήρα της ελληνικής αλφαβήτου, εντοπίζουν και μια  σαρκαστική διάθεση στο περιεχόμενό της,  καθώς αναφέρεται στο πλούσιο και θρυλικό Κύπελλο του Νέστoρα της Ιλιάδας με την απλότητα ενός κυπέλλου φτιαγμένου από πηλό.


(Πηγή:  "http://www.istorikathemata.com" )

Η οινοχόη του Διπύλου: η αρχαιότερη ελληνική αλφαβητική επιγραφή





Η οινοχόη του Διπύλου που φιλοξενείται στο Εθνικό αρχαιολογικό μουσείο φέρει την αρχαιότερη ελληνική επιγραφή μετά τις μυκηναϊκές πινακίδες. Βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο του Διπύλου, στην περιοχή του Κεραμεικού, στην Αθήνα.

Περιγραφή 
Η οινοχόη είναι διακοσμημένη με αγγειογραφία που εικονίζει μια φόρμιγγα (είδος λύρας). Φέρει την εξής επιγραφή, γραμμένη από τα δεξιά προς τα αριστερά:
ΗΟΣΝΥΝΟΡΧΕΣΤΟΝΠΑΝΤΟΝΑΤΑΛΟΤΑΤΑΠΑΙΖΕΙΤΟΤΟΔΕΚΛΜΙΝ
 - ὃς νῦν ὀρχηστῶν πάντων ἀταλώτατα | παίζει τῶ τόδε ...,
που σημαίνει σήμερα, ότι «την κανάτα αυτή θα την πάρει ο χορευτής που θα χορέψει πιο χαριτωμένα». Ήταν δηλαδή έπαθλο χορευτικών αγώνων.

Χρονολόγηση
Το αγγείο χρονολογείται στα 740 π.Χ. Η επιγραφή είναι χαραγμένη λίγο μετά από το ψήσιμο του αγγείου. Είναι ιστορικής σημασίας διότι καινοτομεί ως προς τα γράμματα. Το Χ πρωτοεμφανίζεται στο ελληνικό αλφάβητο, μαζί με το Φ και Ψ που είναι άγνωστα στο φοινικικό αλφάβητο. Το Η και το Ω αποδίδονται ως Ε και Ο.
 (Πηγή: Βικιπαίδεια)

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

Gobekli tepe, το Στόουνχεντζ της Μικράς Ασίας, 7000 χρόνια πριν από τους Σουμέριους και τους Αιγύπτιους



(Περισσότερες εικόνες ΕΔΩ)




Το Γκεμπεκλί Τεπέ (Göbekli Tepe) είναι αρχαιολογικός τόπος στη σημερινή Τουρκία, ο οποίος βρίσκεται ακόμα υπό ανασκαφή.
Το Γκεμπεκλί Τεπέ είναι μια τοποθεσία της Τουρκίας κοντά στα σύνορα με την Συρία και απέχει 15 χιλιόμετρα από την πόλη Ούρφα. Σ' αυτή την περιοχή έχουν βρεθεί προϊστορικοί ναοί της νεολιθικής εποχής που έχουν χρονολογηθεί γύρω στο 11.500 π.Χ. και είναι οι αρχαιότεροι στον κόσμο. Πιστεύεται ότι κατασκευάστηκαν από κυνηγούς-συλλέκτες

Ανασκαφές
Οι πρώτες ανασκαφές έγιναν το  1964 από την Αμερικανό αρχαιολόγο Πήτερ Μπένεντικτ, ο οποίος προσδιόρισε μόνο ότι στην περιοχή υπήρχε δραστηριότητα κατά τη νεολιθική εποχή. Το 1994 τις ανασκαφές συνέχισαν Τούρκοι αρχαιολόγοι του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου υπό τη διεύθυνση του αρχαιολόγου Κλάους Σμιθ του Πανεπιστήμιου της Χαϊδελβέργης. Μέχρι τότε τον λόφο χρησιμοποιούσαν γεωργοί καλλιεργώντας τον και συχνά μετακινούσαν τις μεγάλες πέτρες. Οι πρώτες έρευνες των αρχαιολόγων έδειξαν ότι δεν πρόκειται για φυσικό λόφο και αργότερα ανακάλυψαν τους πρώτους μεγάλιθους σε σχήμα Τ.

Ο αρχαιολογικός χώρος
Ανακαλύφθηκαν στρώματα πολλών χιλιετιών δραστηριότητας. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο χώρος χρησιμοποιούνταν για τελετές γονιμότητας και ότι οι μεγάλιθοι στο κέντρο των κύκλων συμβολίζουν την γυναίκα. Το αρχαιότερο στρώμα πιστεύεται ότι ίσως φτάνει και στη Μεσολιθική εποχή και περιλαμβάνει μεγάλιθους σε κυκλικό σχήμα, ενώ τον χώρο τον περιβάλει χτιστός πέτρινος τοίχος. Το δεύτερο στρώμα χρονολογείται στην προ-Β Κεραμική Νεολιθική και απεκάλυψε πολλά παρακείμενα ορθογώνια δωμάτια. Το πιο πρόσφατο στρώμα αποτελείται από ιζήματα ως αποτέλεσμα της διάβρωσης και της γεωργικής δραστηριότητας.
Οι ναοί έχουνε μεγάλες διαστάσεις, ενώ η ύπαρξη πολλών μεγάλιθων δίπλα-δίπλα δείχνει την ύπαρξη πολλών ιερών. Σύμφωνα με τον αρχαιολόγο Κλάους Σμίθ, ο οποίος κάνει κάποιες μυθολογικές εικασίες, πιστεύει ότι οι μεγάλιθοι με το σχήμα Τ ίσως συμβόλιζαν μυθικά πλάσματα, ίσως προγόνους, ή και και θεούς. Πιστεύει ότι ίσως συνδέονται με τη μυθολογία των αρχαίων Σουμερίων που πίστευαν ότι στο ιερό βουνό Du-Ku κατοικούσαν οι θεότητες Annuna, πολύ αρχαίοι θεοί χωρίς επιμέρους ονόματα. Είναι επίσης εμφανές ότι τα σκαλισμένα ζώα και οι άλλες εικόνες είναι ειρηνικού χαρακτήρα και δεν παρέχουν ενδείξεις οργανωμένης βίας.

Αρχιτεκτονική 
Οι ναοί περιλαμβάνουν μεγάλιθους σε κυκλικό σχήμα, οι οποίοι δεν ξεπερνούν τα 30 μέτρα, οι πέτρινοι στύλοι έχουν σχήμα Τ και επάνω τους έχουν χαραχθεί ανάγλυφες μορφές ζώων, όπως αλεπούδες, σκορπιοί, φίδια κ.ά., ενώ στο κέντρο κάθε κύκλου υπάρχουν δύο μεγάλιθοι. Οι τοίχοι είναι κατασκευασμένοι από ακατέργαστη ξηρή πέτρα, ενώ το δάπεδο από ασβεστολιθικές πέτρες. Πολύ κοντά στον χώρο βρέθηκε και το λατομείο εξόρυξης των μεγάλιθων, όπου έχουν βρεθεί μισοτελειωμένοι μεγάλιθοι.
Στο χώρο βρέθηκαν εργαλεία από γυαλί και οστά ζώων. Εντούτοις απόδειξη κατοικιών και οικισμού δεν υπάρχει, καθώς δεν έχουν βρεθεί καθόλου ίχνη οικόσιτων φυτών και ζώων, και η ερμηνεία που έχει δοθεί στα κτίρια είναι ότι ήταν ναοί.

Χρονολογικό πλαίσιο 
Όλες οι δηλώσεις σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο πρέπει να θεωρηθούν προκαταρκτικές, αφού μόνο το 1,5% του χώρου της συνολικής έκτασης έχουν ανασκαφεί μέχρι σήμερα. Οι ανασκαφές έφεραν στο φως μέχρι σήμερα πολύ λίγα στοιχεία για οικιστική χρήση. Μέσω της μεθόδου χρονολόγησης με άνθρακα 14, το τέλος του στρώματος ΙΙΙ θα μπορούσε να προσδιορίζεται περίπου στο 9000 π.Χ.  Το στρώμα Ι εκτιμάται στο 11.000 π.Χ. ή και νωρίτερα. Το II στρώμα χρονολογείται περίπου στο 8.000 π.Χ.. Έτσι, το σύμπλεγμα δημιουργήθηκε πριν τη λεγόμενη Νεολιθική επανάσταση, δηλαδή την αρχή της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, η οποία θεωρείται ότι άρχισε μετά το 9000 π.Χ..
Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι χρησιμοποιήθηκαν μέχρι και 500 άτομα για να εξάγουν τους μεγάλιθους (κάποιοι από αυτούς ζυγίζουν και 50 τόνους) από τα γύρω λατομεία και να τους μεταφέρουν σε απόσταση 100 έως 500 μέτρα. Στις αρχές της 8ης χιλιετίας η περιοχή έχασε τη σημασία της και με την πάροδο του χρόνου ξεχάστηκε. Άγνωστος παραμένει ο λόγος που έγινε η σκόπιμη κάλυψη όλου του χώρου με 300 έως 500 κυβικά χώμα.
(Από τη Βικιπαίδεια)

Δες και το άρθρο της Καθημερινής ΕΔΩ

Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

Άσκηση για τα παραθετικά


Άσκηση για τα παραθετικά

Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τα παραθετικά τω επιθέτων κατά το παράδειγμα

Θετικός                       Συγκριτ.                  Σχετ. Υπερθ.           Απόλ. Υπερθ.
σοφός
σοφότερος ή πιο σοφός
ο σοφότερος ή ο πιο σοφός
σοφότατος ή πολύ σοφός
σαφής



καλός



βαρύς



ευγενής



τρομαγμένος



θρασύς



χωμάτινος




Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τα παραθετικά των επιρρημάτων κατά το παράδειγμα
Επίθετο                Επίρρημα            Συγκριτικός        Υπερθετικός
σοφός
σοφά
σοφότερα ή πιο σοφά
σοφότατα ή πολύ σοφά
παχύς



ακριβής



ακριβός



αμελής



βέβαιος



θυμωμένος



ταχύς




Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2013

Όψεις της Ρώμης (3D)

Tο παλάτι της Κνωσού

Συνοπτική παρουσίαση της θεωρίας των παραθετικών (5η ενότητα)


Συνοπτική παρουσίαση της θεωρίας των παραθετικών (5η ενότητα)

1.Βασικές πληροφορίες
Υπάρχουν τρεις βαθμοί επιθέτων, ο θετικός, ο συγκριτικός και ο υπερθετικός (σχετικός και απόλυτος).
Ο θετικός βαθμός παρουσιάζει το βασικό τύπο του επιθέτου. Π.χ. σοφός.
Ο συγκριτικός περιλαμβάνει σύγκριση δύο πραγμάτων. Π.χ. σοφότερος ή πιο σοφός.
Ο σχετικός υπερθετικός μοιάζει με τον συγκριτικό, αλλά έχει μπροστά και το άρθρο. Π.χ. ο σοφότερος ή ο πιο σοφός.
Ο απόλυτος υπερθετικός δηλώνει ότι ένα ουσιαστικό έχει μια ιδιότητα σε μεγάλο βαθμό, αλλά χωρίς να γίνεται σύγκριση με άλλα ουσιαστικά. Π.χ. σοφότατος ή πολύ σοφός.

2.Τρόποι σχηματισμού
α) Τα επίθετα σε -ος (σοφός) παίρνουν τις καταλήξεις -ότερος, -ότατος. Σοφός, σοφότερος, σοφότατος.
β) Τα επίθετα σε -ύς παίρνουν τις καταλήξεις -ύτερος, -ύτατος. Βαθύς, βαθύτερος, βαθύτατος.
γ) Τα επίθετα σε -ης παίρνουν καταλήξεις -έστερος, -έστατος. Επιμελής, επιμελέστερος, επιμελέστατος. Σε πιο απλό λόγο προτιμούμε τους περιφραστικούς τύπους (πιο επιμελής, πολύ επιμελής).
δ) Ανώμαλα παραθετικά (δίνονται για συντομία μόνο οι μονολεκτικοί τύποι):
απλός, απλούστερος, απλούστατος / γέρος, γεροντότερος, (πολύ γέρος) / κακός, χειρότερος, χείριστος / καλός, καλύτερος, κάλλιστος ή άριστος / κοντός, κοντότερος ή κοντύτερος, κοντότατος / λίγος, λιγότερος, ελάχιστος / πολύς, περισσότερος, πλείστος / πρώτος, πρωτύτερος, πρώτιστος.
ε) Μερικά παραθετικά δεν έχουν θετικό βαθμό, γιατί προέρχονται από επιρρήματα, ενώ ορισμένα δεν έχουν και υπερθετικό:
-, ανώτερος, ανώτατος / -, κατώτερος, κατώτατος / -, απώτερος, απώτατος / -, ενδότερος, ενδότατος / -, εσώτερος, εσώτατος / -, εξώτερος, εξώτατος / -, πλησιέστερος, πλησιέστατος  / -, υπέρτερος, υπέρτατος / -, προτιμότερος, - / -, πρότερος, -
στ) Όσες μετοχές (-μενος) σχηματίζουν παραθετικά τα σχηματίζουν περιφραστικά. Π.χ. θυμωμένος, πιο θυμωμένος, πολύ θυμωμένος.
ζ) Ορισμένες κατηγορίες επιθέτων δεν έχουν παραθετικά: α) όσα δηλώνουν έναν υλικό (ξύλινος), β) χρόνο (σημερινός), γ) τόπο (θαλάσσιος) δ) μόνιμη ιδιότητα (γυναικείος), ε) καταγωγή ή συγγένεια (πατρικός), ζ) κάποια επίθετα που έχουν μπροστά το στερητικό α- (αθάνατος).

3.Τα παραθετικά των επιρρημάτων
Θυμόμαστε ότι τα επιρρήματα δεν κλίνονται. Πολλά επιρρήματα παράγονται από επίθετα:
α) Τα επίθετα -ος δίνουν επιρρήματα σε -α. Π.χ. σοφός κάνει σοφά. Σπανιότερα συναντάμε αρχαιοπρεπή επιρρήματα σε -ως (π.χ. καλά αλλά και καλώς < καλός)
β) Τα επίθετα -υς κάνουν σε επιρρήματα σε -ια. Π.χ. βαθύς κάνει βαθιά. Σπανιότερα σε -έως. Π.χ. ταχύς κάνει ταχέως.
γ) Τα επίθετα σε -ης κάνουν επιρρήματα σε -ως. Π.χ. σαφής κάνει σαφώς.
Ο συγκριτικός και ο υπερθετικός βαθμός των επιρρημάτων μπορεί να σχηματιστεί όπως και στα επίθετα μονολεκτικά ή περιφραστικά. Κάθε επίρρημα ακολουθεί στο σχηματισμό των παραθετικών το επίθετο από το οποίο προέρχεται. Παραδείγματα για κάθε κατηγορία:
σοφά, σοφότερα ή πιο σοφά, σοφότατα ή πολύ σοφά
βαθιά, βαθύτερα ή πιο βαθιά, βαθύτατα ή πολύ βαθιά
ταχέως, ταχύτερα, ταχύτατα (οι περιφραστικοί τύποι εδώ δε συνηθίζονται)
σαφώς, σαφέστερα ή πιο σαφώς, σαφέστατα ή πολύ σαφώς
απλά, απλούστερα ή πιο απλά, απλούστατα ή πολύ απλά
καλά, καλύτερα ή πιο καλά, κάλλιστα ή άριστα ή πολύ καλά
Βλ. όμως την ανωμαλία στο λίγο, λιγότερο ή πιο λίγο, ελάχιστα ή πολύ λίγο
και στο πολύ, περισσότερο ή πιο πολύ, πάρα πολύ (υπάρχει αρχαιοπρεπής τύπος πλείστον, αλλά δε συνηθίζεται)

Ορισμένες φορές υπάρχει μια διαφορά στη σημασία ανάμεσα στα επιρρήματα σε -α και -ως.
Π.χ. Μίλησε απλά (=με απλό τρόπο) αλλά Απλώς (=μόνο) τον χαιρέτησε
Ο χρόνος περνάει ευχάριστα (=με ευχάριστο τρόπο) αλλά Ευχαρίστως (=χωρίς πρόβλημα) να έρθει
Τα πάει τέλεια (=πολύ καλά) με τους φίλους του αλλά  Ήταν τελείως (=εντελώς) ασυνεπής στα ραντεβού του

Το επίθετο ακριβής κάνει επίρρημα ακριβώς, ενώ το επίθετο ακριβός κάνει επίρρημα ακριβά:
Ήρθε ακριβώς στην ώρα του αλλά Αγόρασε το ρούχο ακριβά.


  

Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013

Ο ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΣ ΤΗΣ AIX-LA-CHAPELLE

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ

O ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Η ΔΟΞΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΒΑΒΥΛΩΝΑΣ

ΙΕΡΙΧΩ -Η ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΗ ΠΟΛΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

3D ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΣΟΛΟΜΩΝΤΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

(Μόλις ανοίξει η σελίδα, πατήστε στα αριστερά την επιλογή "ΕΚΘΕΜΑΤΑ")




XΑΛΙΛ ΓΚΙΜΠΡΑΝ- Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΙΚΗΣ ΔΗΜΟΥΛΑ

ΠΑΤΗΣΤΕ   ΕΔΩ

Αρχείο:Kiki Dimoula.png

MAΡΙΑ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ -Η ΑΙΩΝΙΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΤΟΥ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ

ΤΑ ΣΥΡΙΑΝΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΡΟΪΔΗ




Πινακοθήκη αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων

ΠΙΤΤΑΚΟΣ

ΒΙΑΣ

ΣΟΛΩΝ

ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ

ΘΑΛΗΣ

ANAΞΙΜΑΝΔΡΟΣ

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ

ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ

ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ

ΖΗΝΩΝ Ο ΕΛΕΑΤΗΣ

ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ

ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ

ΣΩΚΡΑΤΗΣ

ΠΛΑΤΩΝ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ

ZHNΩΝ Ο ΚΙΤΙΕΥΣ

ΑΝΤΙΣΘΕΝΗΣ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ

ΧΡΥΣΙΠΠΟΣ

KAΡΝΕΑΔΗΣ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ

AΡΙΣΤΙΠΠΟΣ

ΠΥΡΡΩΝ

ΚΛΕΑΝΘΗΣ

ΠΩΣΕΙΔΩΝΙΟΣ

ΠΛΩΤΙΝΟΣ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...