ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1

Οι αναρτήσεις είναι ομαδοποιημένες κατά μάθημα στο δεξί σας χέρι, όπως κοιτάτε. Επίσης μπορείτε να δείτε παλαιότερες αναρτήσεις στο κάτω μέρος της σελίδας πατώντας "παλαιότερες αναρτήσεις".

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2

Ορισμένες από τις παλαιότερες αναρτήσεις μπορεί να περιέχουν συνδέσμους που δεν λειτουργούν πια. Επίσης ορισμένες παλιές πολυτονικές γραμματοσειρές μπορεί να δυσλειτουργούν. Το μπλογκ έχει συσσωρεύσει ένα μεγάλο αριθμό αναρτήσεων που αδυνατώ να ελέγξω στην πληρότητά τους. Με την πρώτη ευκαιρία θα γίνει μια γενική εκκαθάριση.

8-4-2015: Μια μερική συντήρηση διόρθωσε πολλά προβλήματα (50%).

Επισήμανση 3

Δυστυχώς αρκετά από τα παράθυρα του LinkWithin (you might also like) δεν λειτουργούν πια. Συγχωρήστε με για την ενδεχόμενη ταλαιπωρία!
Σταύρος Γκιργκένης 17-10-2016

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

Θέμα έκθεσης: το φαινόμενο της γλωσσικής ξενομανίας -αίτια, τρόποι αντιμετώπισης


Φανταστείτε ότι γράφετε ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα. Το θέμα του είναι οι αιτίες και οι τρόποι αντιμετώπισης του φαινομένου της γλωσσικής ξενομανίας που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. 200-300 λέξεις.

-Κάθε άρθρο χρειάζεται και τον κατάλληλο τίτλο
-Το ύφος του λόγου να είναι επιστημονικό, ουδέτερο, αντικειμενικό, δοκιμιακό

Γενική Δομή: Τίτλος άρθρου, πρόλογος, αιτίες, τρόποι αντιμετώπισης, επίλογος

-Στον πρόλογο θέτουμε το ζήτημα ως θέμα που απασχολεί σήμερα πολλούς, μορφωμένους και μη, και δημιουργεί ανησυχία για τη μελλοντική επιβίωση της ελληνικής γλώσσας.

Αίτια:
*Η πολιτιστική υστέρηση της Ελλάδας σε σύγκριση με τη Δυτική Ευρώπη από την Αναγέννηση και μετά και η περιθωριακή και αδύναμη θέση της στις διεθνείς εξελίξεις
*Το παραπάνω έχει ως συνέπεια ότι, ενώ η Ελληνική επί αιώνες ήταν δότης λέξεων στις άλλες γλώσσες, σήμερα είναι δέκτης ξένων δανείων
*Τα επιστημονικά και γενικά τα πολιτιστικά επιτεύγματα της Δύσης φέρνουν, μαζί με τις καινούργιες ιδέες και τεχνολογίες, και τις αντίστοιχες ξένες λέξεις
*Η μαζική κουλτούρα της μουσικής, της μόδας, του κινηματογράφου προέρχεται επίσης από το εξωτερικό και φέρνει μαζί της την αντίστοιχη γλωσσική επίδραση
*Η πολιτική του γλωσσικού επεκτατισμού των «προοδευμένων» και ισχυρών χωρών απέναντι στις ασθενέστερες χώρες και γλώσσες. Λ.χ. οι επίσημες γλώσσες σε διάφορους διεθνείς οργανισμούς είναι συνήθως τα Αγγλικά και τα Γαλλικά. Οι Γάλλοι, οι Άγγλοι, οι Γερμανοί, για παράδειγμα, συνήθως αρνούνται να μάθουν τις γλώσσες άλλων λαών
*Το σύμπλεγμα κατωτερότητας και θαυμασμού που αισθάνονται υποσυνείδητα πολλοί Νεοέλληνες απέναντι σε ό,τι προέρχεται από τη Δύση και η περιφρόνηση της δικής τους παράδοσης > ξενομανία
*Η έλλειψη σταθερής γλωσσικής πολιτικής από το ελληνικό κράτος και το εκπαιδευτικό σύστημα. Συχνά η διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας είναι ελλιπής, τα σχολικά εγχειρίδια κακογραμμένα, οι ώρες διδασκαλίας ανεπαρκείς
*Η αυξημένη τουριστική κίνηση και η οικονομική εξάρτηση της Ελλάδας από τον τουρισμό επιτείνει το πρόβλημα
*Η ελλιπής γλωσσική συνείδηση των ΜΜΕ. Πολλοί παρουσιαστές, λ.χ. στις αθλητικές ή οικονομικές εκπομπές, χρησιμοποιούν κατά κόρον ξένες λέξεις, μόνο και μόνο για λόγους εντυπωσιασμού, για να δείξουν ότι δήθεν είναι ειδικοί
*Η τάση της νέας γενιάς να προσπαθεί να ξεχωρίσει από τους μεγαλύτερους με τη χρήση ξενισμών

Τρόποι αντιμετώπισης (πιο μικρή παράγραφος): η μεθοδικότερη και συστηματικότερη διδασκαλία της Νεοελληνικής στα σχολεία /η συστηματική και συνεχής δημιουργία, από ειδικές επιτροπές, ελληνικών λέξεων για να αποδώσουν τις ξένες /η καλλιέργεια γλωσσικής συνείδησης > να χρησιμοποιούμε ο καθένας συνειδητά την ελληνική λέξη αντί για την αντίστοιχη ξένη / η αναζήτηση των γλωσσικών ριζών και της γλωσσικής μας παράδοσης από τη νέα γενιά-υπερηφάνεια για τα χιλιάδες χρόνια γλωσσικής μας ιστορίας


Επίλογος: δεν πρέπει να φοβόμαστε υπερβολικά. Η Ελληνική άντεξε στους αιώνες. Ο δανεισμός είναι κάτι φυσιολογικό για κάθε ζωντανή γλώσσα, αρκεί να μην φτάνει στην υπερβολή 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...