1.Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε αν τα ρήματα με τα έντονα γράμματα είναι μεταβατικά ή αμετάβατα (δηλαδή αν παίρνουν
αντικείμενο ή αν δεν παίρνουν). Στην συνέχεια σε όσα ρήματα είναι μεταβατικά να
υπογραμμίσετε τα αντικείμενά τους και να πείτε αν είναι μονόπτωτα ή δίπτωτα. Μετά
στα δίπτωτα ρήματα να βρείτε ποιο αντικείμενο είναι άμεσο (ΑΑ) και ποιο έμμεσο
(ΕΑ). Τέλος, αν υπάρχει σύστοιχο
αντικείμενο, να το επισημάνετε (Σ).
Να κάνετε την άσκηση σύμφωνα με το παράδειγμα.
Η Μαρία έδωσε
το στιλό στον Κώστα
Μεταβατικό, Δίπτωτο, ΑΑ=το στιλό, ΕΑ=στον Κώστα
Έγραψε το γράμμα.
Μη φωνάζεις, ο αδερφός σου γράφει.
Η Ελένη έπλυνε την μπλούζα σου.
Η μαμά πλένει.
Ο Κώστας πίνει πορτοκαλάδα.
Ο Κώστας πίνει.
Η μαμά τηγάνισε τα κεφτεδάκια του Γιάννη.
Η Άννα έδωσε το καινούριο στιλό στον Κώστα.
Τη χαιρέτησα.
Του το έστειλα.
Μαθαίνει την κόρη της χορό.
Διδάσκει τους μαθητές λυκείου φυσική.
Κέρασε τη φίλη της έναν καφέ.
Ο μικρός χαλά ό,τι βρει μπροστά του.
Παίρνω όσα πράγματα μου χρειάζονται.
Δεν είπε πότε θα γυρίσει.
Με ρώτησε αν θα πιω κρασί.
Δεν μας είπε σε πόση ώρα θα είναι έτοιμη.
Τον ρώτησα πώς πέρασε στην εκδρομή.
Ο παππούς δε θυμάται αν πήρε τα χάπια του.
Αποφάσισε πότε θα φύγεις.
Αρνείται ότι ήξερε τα σχέδιά του.
Νόμιζε ότι δε θα του λείπουν τα αστεία τους.
Κατάλαβε πως δεν ήθελα να πάω στον κινηματογράφο.
Αισθάνθηκε πως δεν τον εμπιστεύεται.
Διστάζει να της πει την αλήθεια.
Ελπίζω να έχει ωραίο καιρό αύριο.
Προσπαθεί να το ξεπεράσει.
Δεν τολμά να μου μιλήσει.
Το παιδί χαμογελά.
Τα ποτήρια λάμπουν.
Ο πατέρας μου σηκώνεται νωρίς το πρωί.
2.Στις επόμενες προτάσεις να βρείτε τη φωνή των ρημάτων (ενεργητική, παθητική), τη διάθεσή τους (ενεργητική, μέση, παθητική, ουδέτερη), τη συζυγία τους (1η ή 2η) και αν ανήκουν στη δεύτερη συζυγία την τάξη τους (1η ή 2η τάξη). Να κάνετε την άσκηση σύμφωνα με το παράδειγμα:
Το μωρό πεινά ενεργητική φωνή, ουδέτερη διάθεση, 2η
συζυγία, 1η τάξη
Έγραψε το γράμμα.
Μη φωνάζεις, ο αδερφός σου γράφει.
Η Ελένη έπλυνε την μπλούζα σου.
Η μαμά πλένει.
Ο Κώστας πίνει πορτοκαλάδα.
Ο Κώστας πίνει..
Η μαμά τηγάνισε τα κεφτεδάκια του Γιάννη.
Η Άννα έδωσε το καινούριο στιλό στον Κώστα.
Η μαμά τηγάνισε τα κεφτεδάκια για το Γιάννη.
Τη χαιρέτησα.
Του το έστειλα.
Μαθαίνει την κόρη της χορό.
Διδάσκει τους μαθητές λυκείου φυσική.
Κέρασε τη φίλη της έναν καφέ.
Ήθελα να ρωτήσω κάτι τη Σοφία.
Θεωρεί φίλο του οποιονδήποτε γνωρίσει.
Ο μικρός χαλά ό,τι βρει μπροστά του.
Παίρνω όσα πράγματα μου χρειάζονται.
Δε είπε πότε θα γυρίσει.
Με ρώτησε αν θέλω να με βοηθήσει.
Δε μας είπε σε πόση ώρα θα είναι έτοιμη.
Τον ρώτησα πώς πέρασε στην εκδρομή.
Ο παππούς δε θυμάται πότε ήπιε τα χάπια του.
Αποφάσισε πότε θέλεις να φύγεις.
Της είπε πως ήρθε η ώρα να φύγει.
Αρνείται ότι ήξερε τα σχέδιά του.
Νόμιζε ότι δε θα του λείπουν τα αστεία τους.
Κατάλαβε πως δεν ήθελα να πάω στον κινηματογράφο.
Αισθάνθηκε πως δεν τον εμπιστεύεται.
Διστάζει να της πει την αλήθεια.
Ελπίζω να έχει ωραίο καιρό αύριο.
Ντρέπεται να σου πει ότι πεινά.
Προσπαθεί να το ξεπεράσει.
Δεν τολμά να μου μιλήσει.
Ανησυχεί μήπως του συνέβη κάτι κακό.
Φοβάται μήπως δεν του λέει την αλήθεια.
Το παιδί χαμογελά.
Τα ποτήρια λάμπουν.
Το μωρό πεινά.
Ο πατέρας μου σηκώνεται νωρίς το πρωί.
Το βράδυ συνήθως κάθεται στο μπαλκόνι του σπιτιού
του.
Ο πατέρας αναπαύεται.
Ο Κώστας είναι ο διευθυντής μας.
Πρέπει να τον δω.
Πρέπει να τον δω.
3.Στις επόμενες προτάσεις να βρείτε τη χρονική
βαθμίδα των ρημάτων (παρόν, παρελθόν, μέλλον) και το ποιόν τους (στιγμιαίο, εξακολουθητικό, συντελεσμένο).
Τα ποτήρια λάμπουν
παρόν, εξακολουθητικό
Έγραψε το γράμμα.
Μη φωνάζεις, ο αδερφός σου γράφει.
Η Ελένη έπλυνε την μπλούζα σου.
Η μαμά πλένει.
Ο Κώστας πίνει πορτοκαλάδα.
Ο Κώστας πίνει..
Η μαμά τηγάνισε τα κεφτεδάκια του Γιάννη.
Η Άννα έδωσε το καινούριο στιλό στον Κώστα.
Η μαμά τηγάνισε τα κεφτεδάκια για το Γιάννη.
Τη χαιρέτησα.
Του το έστειλα.
Μαθαίνει την κόρη της χορό.
Διδάσκει τους μαθητές λυκείου φυσική.
Κέρασε τη φίλη της έναν καφέ.
Ήθελα να ρωτήσω κάτι τη Σοφία.
Θεωρεί φίλο του οποιονδήποτε γνωρίσει.
Ο μικρός χαλά ό,τι βρει μπροστά του.
Παίρνω όσα πράγματα μου χρειάζονται.
Δε είπε πότε θα γυρίσει.
Με ρώτησε αν θέλω να με βοηθήσει.
Δε μας είπε σε πόση ώρα θα είναι έτοιμη.
Τον ρώτησα πώς πέρασε στην εκδρομή.
Ο παππούς δε θυμάται πότε ήπιε τα χάπια του.
Αποφάσισε πότε θέλεις να φύγεις.
Της είπε πως ήρθε η ώρα να φύγει.
Αρνείται ότι ήξερε τα σχέδιά του.
Νόμιζε ότι δε θα του λείπουν τα αστεία τους.
Κατάλαβε πως δεν ήθελα να πάω στον κινηματογράφο.
Αισθάνθηκε πως δεν τον εμπιστεύεται.
Διστάζει να της πει την αλήθεια.
Ελπίζω να έχει ωραίο καιρό αύριο.
Ντρέπεται να σου πει ότι πεινά.
Προσπαθεί να το ξεπεράσει.
Δεν τολμά να μου μιλήσει.
Ανησυχεί μήπως του συνέβη κάτι κακό.
Φοβάται μήπως δεν του λέει την αλήθεια.
Το παιδί χαμογελά.
Τα ποτήρια λάμπουν.
Το μωρό πεινά.
Ο πατέρας μου σηκώνεται νωρίς το πρωί.
Το βράδυ συνήθως κάθεται στο μπαλκόνι του σπιτιού
του.
Ο πατέρας αναπαύεται.
Ο Κώστας είναι ο διευθυντής μας.
Πρέπει να τον δω.