ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1

Οι αναρτήσεις είναι ομαδοποιημένες κατά μάθημα στο δεξί σας χέρι, όπως κοιτάτε. Επίσης μπορείτε να δείτε παλαιότερες αναρτήσεις στο κάτω μέρος της σελίδας πατώντας "παλαιότερες αναρτήσεις".

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2

Ορισμένες από τις παλαιότερες αναρτήσεις μπορεί να περιέχουν συνδέσμους που δεν λειτουργούν πια. Επίσης ορισμένες παλιές πολυτονικές γραμματοσειρές μπορεί να δυσλειτουργούν. Το μπλογκ έχει συσσωρεύσει ένα μεγάλο αριθμό αναρτήσεων που αδυνατώ να ελέγξω στην πληρότητά τους. Με την πρώτη ευκαιρία θα γίνει μια γενική εκκαθάριση.

8-4-2015: Μια μερική συντήρηση διόρθωσε πολλά προβλήματα (50%).

Επισήμανση 3

Δυστυχώς αρκετά από τα παράθυρα του LinkWithin (you might also like) δεν λειτουργούν πια. Συγχωρήστε με για την ενδεχόμενη ταλαιπωρία!
Σταύρος Γκιργκένης 17-10-2016

Τετάρτη, 5 Δεκεμβρίου 2012

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -Μετάφραση κειμένου 6


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ

ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 6: Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΞΗΜΕΡΩΝΕΙ

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Είναι όφελος για όλους τους ανθρώπους να εξασκούν τη μουσική, για τους Αρκάδες όμως (είναι) και αναγκαίο. [...] Γιατί μόνο στους Αρκάδες πρώτον τα παιδιά, από νήπια, συνηθίζουν να τραγουδούν, σύμφωνα με τους μουσικούς ρυθμούς, τους ύμνους και τους παιάνες, με τους οποίους κάθε λαός υμνεί, σύμφωνα με τα πατροπαράδοτα έθιμα, τους ντόπιους ήρωες και θεούς. Στη συνέχεια [...] με μεγάλη φιλοτιμία χορεύουν κάθε χρόνο με τη συνοδεία των διονυσιακών αυλητών στα θέατρα [...] Και δε θεωρούν καθόλου αισχρό να παραδεχτούν ότι δε γνωρίζουν κάποιο από τα άλλα μαθήματα, το τραγούδι όμως δεν μπορούν να παραδεχτούν (ότι δεν το γνωρίζουν), επειδή το μαθαίνουν όλοι αναγκαστικά, ούτε, εάν το παραδεχτούν (μπορούν) να αποκρούσουν (την κατηγορία), επειδή αυτό θεωρείται ως κάτι αισχρό στα μέρη τους . [...] Αυτά (τα έθιμα) οι παλιοί μου φαίνονται ότι τα καθιέρωσαν όχι με σκοπό την πολυτέλεια και την αφθονία, αλλά επειδή έβλεπαν το μόχθο του καθενός και γενικά την επίπονη και σκληρή ζωή τους και επειδή παρατηρούσαν την αυστηρότητα των ηθών, η οποία τους συνόδευε εξαιτίας της ψυχρότητας και σκληρότητας του περιβάλλοντος που υπάρχει ως επί το πλείστον στα μέρη (τους).

ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΗΜΑ
Η μουσική είναι ωφέλιμη για όλους τους ανθρώπους, ειδικά όμως στους Αρκάδες αποτελεί αναγκαστικό και υποχρεωτικό μέρος της παιδείας τους. Στους Αρκάδες τα παιδιά από μικρά μαθαίνουν να υμνούν τους θεούς και τους ήρωες με παιάνες και ύμνους, ενώ αργότερα χορεύουν κάθε χρόνο στο θέατρο με τη συνοδεία των αυλητών του Διονύσου. Δεν ντρέπονται να παραδεχτούν ότι αγνοούν τα άλλα μαθήματα, θεωρείται όμως απαράδεκτο να παραδεχτεί κάποιος από αυτούς ότι δε γνωρίζει να τραγουδά. Στη συνέχεια ο συγγραφέας κάνει μια υπόθεση για τους λόγους που οδήγησαν τους προγόνους των Αρκάδων να κάνουν τη μουσική υποχρεωτικό μάθημα. Πιστεύει ότι οι παλιοί Αρκάδες καθιέρωσαν τη μουσική παιδεία στο λαό τους, επειδή έβλεπαν ότι η ζωή των συμπατριωτών τους ήταν γεμάτη μόχθο και κούραση, επίπονη και σκληρή. Επιπλέον το ψυχρό κλίμα και η σκληρότητα του τόπου στα μέρη των Αρκάδων είχε ως αποτέλεσμα να γίνεται σκληρός και ο χαρακτήρας τους. Έτσι, για να κάνουν τη ζωή των συμπατριωτών τους πιο ευχάριστη και το χαρακτήρα τους πιο ευγενικό, καθιέρωσαν τη μουσική παιδεία, η οποία εξημερώνει τον άνθρωπο και εξευγενίζει τον άγριο χαρακτήρα του.  

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
παιάνας: τραγούδι με χορό προς τιμήν του θεού Απόλλωνα, το οποίο παιζόταν συνήθως με τη συνοδεία λύρας.
αυλητές του Διόνυσου: το μουσικό και χορευτικό τραγούδι προς τιμήν του Διόνυσου, ο διθύραμβος, παιζόταν με τη συνοδεία αυλού (είδος φλογέρας) στο θέατρο. Από το διθύραμβο προήλθε και η τραγωδία.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...